Wprowadzenie do ekonomii behawioralnej: perspektywa indywidualna i instytucjonalna
Niniejszy kurs zaadresowany jest do wszystkich zainteresowanych psychologicznym aspektem podejmowania decyzji ekonomicznych.
Niniejszy kurs zaadresowany jest do wszystkich zainteresowanych psychologicznym aspektem podejmowania decyzji ekonomicznych.
Badania empiryczne pokazują, że teorie ekonomiczne nie wyjaśniają w pełni zachowań obserwowanych na rynkach konsumenckich i instytucjonalnych. Liczne naruszenia zasad racjonalności w ujęciu neoklasycznym spowodowały wzrost zainteresowania perspektywą behawioralną i eksperymentalną. Wspólne wysiłki ekonomistów i psychologów doprowadziły do rozwoju nowej dziedziny nauki – ekonomii behawioralnej. Jej celem jest objaśnianie zachowań ekonomicznych, wykorzystując czynniki o charakterze psychologicznym.
Niniejszy kurs stanowi wprowadzenie do tematu ekonomii behawioralnej i jest skierowany do osób zainteresowanych problematyką podejmowania decyzji w obszarze konsumenckim i B2B. Celem kursu jest przestawienie podstawowych zagadnień związanych z ograniczoną racjonalnością decyzyjną i psychologicznymi uwarunkowaniami procesu wyboru. W ramach poszczególnych lekcji, uczestnicy poznają zagadnienia związane z wpływem emocji i poznania na decyzje, z funkcjonowaniem mózgu oraz błędami poznawczymi, których doświadczamy nie zdając sobie z tego sprawy. Wyróżnikiem kursu jest odniesienie tych zagadnień nie tylko do zachowań konsumentów, ale też zachowań na rynkach instytucjonalnych. Co więcej, zakłada się włączenie do kursu opinii praktyków z różnych obszarów działalności biznesowej (np. menedżerów, dyrektorów sprzedaży, ale też przedsiębiorców zajmujących się user experience).
Egzamin kończący kurs (20 pytań prawda/fałsz).
Zaliczenie kursu składa się z egzaminu końcowego - uczestnik musi zdobyć 60% punktów.
Egzamin końcowy jest złożony z 20 pytań korespondujących z 9 tematami poruszonymi w trakcie kursu. Przewidziano 1 podejście do egzaminu.
Pytania sprawdzające typu prawda/fałsz (po każdym module) nie wliczają się w zaliczenie - ich celem jest wyłącznie sprawdzenie wiedzy uczestnika kursu.
Warunkiem otrzymania zaświadczenia jest ukończenie kursu oraz zdobycie co najmniej 60% punktów z egzaminu końcowego.
Adiunkt, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Dr Piotr Gaczek jest adiunktem pracującym w Katedrze Strategii Marketingowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Jest wykładowcą studiów MBA oraz programów podyplomowych. Autor kilkunastu publikacji w języku polskim i angielskim z obszaru ekonomii behawioralnej. W swojej pracy naukowej podejmuje problematykę wpływu czynników emocjonalnych na proces kształtowania preferencji kupujących. Jest też zainteresowany postawami ludzi względem Sztucznej Inteligencji i nowych technologii. W działalności komercyjnej zajmuje się badaniami rynku, projektowaniem badań eksperymentalnych oraz kształtowaniem doświadczeń konsumentów.
Projekt „E-learning szansą na zdobycie kompetencji” POWR.03.01.00-00-W069/18współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.